فاطمه اسمعیلی؛ حسنیه سادات اسمعیلی؛ سید محمد اسماعیلی
دوره 24، شماره 95 ، مهر 1402، ، صفحه 147-166
چکیده
هویت سرمایهای است که نقش مهمی در شناسایی و تعیین مسیر حرکت یک جامعه و افراد آن، بهویژه نسل جوان ایفا میکند. نظام آموزشوپرورش نیز نقش مهمی در هویتسازی بخش عظیمی از جامعه دارد. مسئله اصلی این پژوهش ...
بیشتر
هویت سرمایهای است که نقش مهمی در شناسایی و تعیین مسیر حرکت یک جامعه و افراد آن، بهویژه نسل جوان ایفا میکند. نظام آموزشوپرورش نیز نقش مهمی در هویتسازی بخش عظیمی از جامعه دارد. مسئله اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش است که در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و پیامهای آسمانی دوره اول متوسطه، تا چه میزان به مؤلفههای هویت ملی ـ انقلابی پرداخته شده است؟ پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا، کتابهای مطالعات اجتماعی و پیامهای آسمانی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1401ـ1400 را براساس روش آنتروپی شانون مورد بررسی قرار داده است. نتایج پژوهش نشان میدهد در کتابهای مطالعات اجتماعی و پیامهای آسمانی متوسطه اول، بهترتیب از کمترین تا بیشتر عناوین انقلابی به این موضوعات پرداخته شده است: «بسیج، مبارزه با تحجر و التقاط، التزام به ولایتفقیه، مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، اعتقاد به امام خمینی، روحانیت، آگاهی به قانون اساسی، آگاهی به وقایع و تاریخ انقلاب اسلامی، تعهد به حفظ نظام جمهوری اسلامی، حمایت از مستضعفان، نفی سلطه، ایثار و شهادت» که براساس فراوانی درمجموع، 951 مرتبه به مؤلفههای ایثار و شهادت، 780 مرتبه به مؤلفههای هویت انقلابی و 210 مرتبه به مؤلفههای بسیج پرداخته شده است.